Het gevaar van aquaplaning

Dat aquaplaning op een natte dag ongelukken kan veroorzaken is bekend. Maar hoe ontstaat het precies en wat kan je er aan doen? Je leest het hier:

Wat is het?

Bij aquaplaning ontstaat een dun laagje water tussen de band(en) van een voertuig en het wegdek. Hierdoor raakt het voertuig (tijdelijk) onbestuurbaar. Je kunt het dunne laagje water tussen band en wegdek het beste zien als een soort ‘smering’ die de wrijving opheft. Hetzelfde gebeurt vaak expres in machines. In bijvoorbeeld de motor van een auto wordt met een dun laagje olie de wrijving tussen de bewegende onderdelen nagenoeg opgeheven om wrijving, en dus slijtage, te minimaliseren.

 

Wanneer ontstaat het?

Uiteraard moet de weg goed nat zijn, dus tijdens of vlak na een stevige bui. De kans op aquaplaning wordt vergroot door spoorvorming en versleten banden. Verder maakt een licht voertuig met (verhoudingsgewijs) brede banden sneller kans op aquaplaning en speelt snelheid een belangrijke rol. Hoe harder je rijdt, hoe groter de kans.

Wat kun je het beste doen om het te voorkomen?

Het belangrijkste advies is om met banden met voldoende profieldiepte te rijden. De groeven in je banden moeten minimaal 2 millimeter diep zijn, liever zelfs meer dan 4 mm. Gloednieuwe banden hebben meestal een profieldiepte van circa 8 mm. Verder is het verstandig om je snelheid te matigen als de weg nat is, zeker bij sprake van spoorvorming.

Mocht je toch de grip op de weg een keer verliezen door aquaplaning geef dan geen extra gas. Extra gas geven zorgt er alleen maar voor dat het laagje water tussen band en wegdek dikker wordt. Remmen is ook geen goed idee. Het laagje water tussen band en wegdek verdwijnt dan wel, maar de kans is groot dat je op het moment van contact direct in een slip raakt. Het beste advies is daarom de koppeling in te trappen.

Onderuit in de badkamer of in het zwembad

Aquaplaning doet zich niet alleen voor bij (auto)banden. Het kan ook onder je voeten plaatsvinden. Bij het neerzetten van je voet op een natte, gladde vloer heeft het water een beetje tijd nodig om tussen je voet en de vloer weg te stromen. Je hebt dan even ‘geen grip’. Gebeurt dit op een onverwacht moment en met enige snelheid dan lig je zo onderuit.

Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Als je in de zomer op het strand bent geweest in Frankrijk of Portugal, heb je ze vast weleens gezien. […] Lees meer

Het is herfst! De bladeren verkleuren en de bomen worden langzaam kaal. Onze bladvalindicator geeft aan dat er vooral morgen […] Lees meer