Nieuwe treinen zijn gevoeliger voor vrieskou

treinen vrieskou

Nieuwe treinen vol elektronica zijn kwetsbaarder voor vrieskou of extreme hitte dan oudere treinen. Dat blijkt uit cijfers van spoorbeheerder ProRail.

Zo’n 6 procent van alle treinvertragingen wordt veroorzaakt door het weer. Het gaat niet om een bepaald type trein of fabrikant, maar ProRail ziet het over de hele linie.

“We zien in metingen van punctualiteit een duidelijk verband. Recent gebouwde treinen zijn vaker kwetsbaar voor extreem winterweer, zoals ijzel op de bovenleiding”, zegt de woordvoerder van ProRail in De Telegraaf.

Ook Connexxion herkent de problemen bij nieuwe treinen: “Dat zien we bijvoorbeeld op onze Valleilijn, waar zogeheten ruige rijp ons wel eens parten speelt. Dat doet zich vooral ’s morgens vroeg rond het vriespunt en bij weinig wind voor. Dat natuurverschijnsel noemen ze op de Veluwe ook wel Witte Wieven. Daar zijn onze treinen storingsgevoelig voor en juist veel minder voor hevige sneeuwval.”

In januari zette de NS en ProRail nog veel minder treinen in doordat in grote delen van het land sneeuw werd verwacht.

Later in de week zal het in nacht en vroege ochtend op veel plaatsen licht vriezen. Daarna wordt het zachter. In het weerbericht staan de laatste updates over het weer voor de komende dagen.

Foto: ANP

Tags:

Nederland en regen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Waar valt de meeste regen en waarom? Wat zijn de 5 natste provincies van Nederland? Lees meer

chaos regen sneeuw Italië

Het noorden van Italië heeft te maken met chaos door regen en sneeuw. In de berggebieden viel lokaal meer dan een meter sneeuw. Lees meer